torsdag den 23. maj 2019

9. Studiedag, 15.05.19

  • Hvad vil det sige at være entreprenant indenfor det fag, du uddanner til?
Som kok/ernæringsassistent  er man efter min overbevisning entreprenant, når man  bl.a kan få 'alt ud af ingenting'.
Det er ingen sag at tilberede god mad hvis der ingen råvarebegrænsninger er . Udfordringen opstår, når eks. de økonomiske rammer sætter begrænsninger. 

Samtidig er udfordringen, at vi i vores fag skal indtænke bæredygtighed, sensorik, kreativitet og ikke mindst målgruppe præferencer.

Når man mestrer ovenstående elementer kan man med rette kalde sig entreprenant!
  • Hvilke udfordringer forestiller du dig, at du vil møde i din entreprenørskabsundervisning ift. dine elever, dit fag, undervisningens indhold o.lign.?
(Dette vil være en opstart ift. den eksamensopgave du/I skal skrive som afslutning på modulet)

Umiddelbart vurder jeg tiden som den største udfordring ift. at gøre eleverne entreprenørielle. Efter reformen i 2015 er et grundforløb skåret fra 20-60 uger til 20 uger, hvor de 8 uger består af grundfag . 

Kompetencemålene er ikke ændret, så det bliver et kapløb med tiden at opfylde alle mål, samtidig med, at fastholde elevernes engagement og styrke deres tro på egne evner (self-efficay).

Jeg tilstræber at gøre undervisningen så entreprenøriel som muligt, med praksiorienterede, virklighedsnære/meningsfulde projekter, men oplever eleverne har svært ved at holde gejsten.

En stor del af dem har en masse personlige problemer de kæmper med og grundfagene kan være en stor udfordring for mange. Så det er som om der ikke er ret meget energi tilbage til 'det sjove', altså det uddannelsespecifikke fag.   Det er tydeligt at observere, at energikurven i den grad er for nedadgående efterhånden som GF2 skrider frem.

Jeg har forsøgt at etablere helhedsorienteret undervisning på tværs af grundfagene og det uddannelsesspecifikke fag, men der er ikke forberedelsestid nok og vi har stor udskiftning blandt grundfagslærerne.

Det kunne være interessant at evaluere om eleverne, på trods af udfordringerne, alligevel udvikler entreprenørielle kompetencer.

Måske skal jeg til det næste GF2 udarbejde et spørgeskema  om entreprenørinelle kompetencer , som skal besvares ved opstart og lige før de afslutter?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar