torsdag den 23. maj 2019

11. studiedag (undervisning) - 22.05.19, Analyse & facilitering

Facilitator = den der sætter rammen og hjælper/vejleder i en proces/undervisningssammenhæng

Anerkendelse = respekt for eleverne/se dem i øjenhøjde/

Ifb. med entrepreneurskabs undervisning skal rammen sættes med afsæt i de 4 dimensioner

Gruppearbejde med udgangspunkt i de læste tekster om facilitering (se resultat på PADLET)

R.K. Jensen - 'Procesfacilitering':

1. Invitere til læringsrum med plads til  'fejl' (Fejl Er Justerbar Læring)

2. 'Forstyrrelse', tilpasset målgruppen, er et vigtigt element i faciliteringsprocessen for at kunne tænke kreativt

3. Anvendelse af  dialogspørgsmål, som kan hjælpe til en fælles forståelse

4. Anerkendende og respektfuld tilgang til eleverne

5. Hav mod til at tænke ud af boksen og anvend nye metoder

Carl Rogers --> Humanistisk menneskesyn socialkonstruktivistisk (tagerudgangspunkt i den social konstruktion)

Kirketerp (Foretagsomhedspædagogik og skub-metoden)  --> Teknologisk menneskesyn  --> Socialbehavioristisk (Bandura; tager udgangpunkt i individet)

R.K. Jensen -->  Socialkonstruktivistisk

Dialog med sidemakker - Hvad vil du blive bedre til i din undervisning?

- Jeg vil gerne blive bedre til at anvende dialogspørgsmål i faciliteringsprocesser


EVALUERING:

15 min. refleksion over eksperiment; 

Hvad fungerer? 

  • Idé opvarmningsøvelsen fungerede godt ift. at få eleverne sporet ind på brainstormingmetoden
  • En strutrureret idegenereringsfase med forskellige 'pitch' var med til at holde fokus
Hvad fungerer ikke?

  • At præsentere selve opgavebeskrivelsen forud for idégenereringsprocessen
  • Opgavekriterierne var måske for 'stramme' og hæmmede elevernes kreativitet. Kriterierne blev i flere tilfælde 'glemt' i 'samle' og 'lukke' processen. 
  • En fast råvarekurv er muligvis ikke hensigtsmæssig, sætter for mange begrænsninger ift. elevernes kreativitet 

Nedskriv hvad du vil holde fast i? Hvad vil du udvikle?

  • Idé opvarmningsøvelsen
  • Undlade at inkludere kriterier i selve opgavebeskrivelsen, men i stedet nå frem til kriterierne i fælleskab med eleverne via fælles brainstorming kombineret med korte dialogprocesser i mindre grupper.
  • Ingen råvarekurv, men facilitere til, at eleverne vælger råvarer i sæson mv
  • Fokus på fælles brainstorm fremfor individuel (husk italesættelse af 'Fejl Er Justerbar Læring')





Ingen kommentarer:

Send en kommentar