fredag den 10. maj 2019

7. Studiedag , 03.05.19- Entreprenørskabskultur

Læs: kap. 6 i Lene Tanggaard/Tue Juelsbos "LÆR! Effektiv talentudvikling og innovation".

På baggrund af det læste - skal I gøre jer nogle overvejelser:

Hvordan udtrykker Esnord en entreprenørskabskultur? I diverse skrifter, pædagogisk grundlag, møder, måder at planlægge på, o.s.v.

Hvordan kan skolekulturen og rammerne understøtte jeres gennemførelse af entreprenørskabsundervisningen?


Noter fra kap. 6 'Fra Performancekultur til læringskultur':

Mads/Kvadrat :
(s. 105)
- ' Oplæring bør gå i ét med virksomhedskulturen´'
- 'Læring er, vil og bør være formet af virksomheden'
(s. 107)
- En læringskultur skabes gennem læring, nye erfaringer og respektfulde relationer'

Tanggaard/Juelsbo:
KULTUR
(s. 108)
- 'Ordet kultur kommer ud af latin 'cultura' --> dyrkning, pasning, plejning, forædling og bearbejdning.'
-'Kultur er en dynamisk størrelse, der igennem aktive handlinger konstant kan reificeres (tingsliggøres) og konstitueres - konkretiseres og skabes'.
(s.109)
- 'En organisations kultur kan være et af de største aktiver, organisationen besidder. Hvis den vel og mærke arbejder i den retning, organisationen har sat sig for at gå.

EVALUERING OG LÆREPROCESSER
(s. 111)
- 'Evaluering er den systematiske opsamling af resultater af en given indsats, der kan have så forskellige mål som kontrol, dokumentation, læring, organisationsudvikling og opsamling af viden'

- en leder skal kunne opstille et stillads der gør det muligt for medarbejdere at bruge evalueringen fremadrettet

(s. 112)
- Vi er afhængige af gode kolleger, adgang til udfordrende og meningsfulde opgaver og en støt stigende sværhedsgrad, hvis vi vil lære mere.

(s.113)
-For at kunne fremme lærerprocesser i vores organisationer, kan vi være nødt til at tage vores evalueringspraksis op til revision. Understøtter de det, vi gerne vil opnå? 
-Vi har brug for at gå over til mere formative evalueringer. 
-De formative evaleringer udvikler kompetencer samtidig med, at disse evalueres.
-Vi skal samtidig gøre det klart, hvorfor vi evaluerer. Vil vi kontrollere, teste, give feedback, motivere eller selektere?

(s.115)
- Evaluering og læreprocesser er derfor ikke to modsat rettede begreber, men tværtimod to på hinanden nødvendigt konstituerende praksisser

(s. 119) 
Eks. Accenture har erfaret:
- For at kunne tackle den virkelighed de stod i, handler det nu mere om at motivere, delegere lederskab, vise tillid til og stole på, at medarbejderne gør deres bedste for at lykkes. Læringsparathed er en central kompetence

DRIFT ELLER UDVIKLING?

(S. 119)
- Efter krisen i er DK's topledere blevet endog rigtig dygtige til at arbejde målrettet med produktivitet og effektiviseinger af eksiterende produktlinjer, men mange af dem giver udtryk for, at det er sket påbekostning af morgendagens vækstskabere.

- Risiko: Toptunet driftsapperat - gearet til gårsdagens udfordringer! = ESNORD


EFFEKTEN AF LÆRINGSKULTURER
(S.125)
- Hvis kulturen fordrer, at medarbejderne hurtigt kan omstille sig til skiftende problemstillinger, og at de samtidig har blik for detaljen og kvaliteten i deres løsninger, er det langt mere sandsynligt , at org. lykkes på den lange bane.

- Vellykkede strategier og plus på bundlinjen kræver, at org. medarbejdere løfter i flok og engagerer sig.

(s. 126)
-En stærk læringskultur kan være med til at sikre, at vigtig viden deles, kompetencer udvikles og at medarbejderde engagerer sig i både hinandens og org. ve og vel.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar