fredag den 10. maj 2019

8. Studiedag (Undervisning) - 06.05.19 , DESIGNFASEN


Noter til RØD TRÅD 22/5 

1) Fokusering på at finde 'Den brændende platform' (individuelt/ grupper afhængig af om man skal til eksamen indv. eller i gruppe)


Hvilken vision/problematik brænder du mest for?


- HANDLING

- KREATIVITET
- OMVERDENSRELATIONER
- PERSONLIG INDSTILLING

Jeg ønsker at forandre min praksis på GF2 ERN fra at være akademisk til at være mere praksisorienteret med henblik på at øge elevernes læring.

Samtidig vil jeg gerne have fokus på at øge elevernes Self-efficacy (tiltro til egen handlekraft), da en stærk følelse af Self-efficacy vil ruste eleverne bedre til at mestre eget liv.

2) Kort pitch på 1 minut, hvor  vi præsenterede vores valg af vision/udfordring!


'Hvordan kan en brainstorming proces struktureres ift. en rammesat udviklingsopgave, når der kun er 2-3 timer til rådighed'


3) 45 min. Selvstændigt arbejde med skitsering af Entreprenørskabsforløbet, hvor den didaktiske relationsmodel skulle udgøre dispositionen. 

Mit forløb er allerede planlagt som en del af min undervisning og skal forløbe i perioden 7/5 - 29/5, så ved en tilfældighed er jeg  2 skridt foran!



ENTREPRENØRSKABS-FORLØBET = Udviklingsprojekt for Klintegården

EKSPERIMENTET = En struktureret brainstormingsproces på 1.dag (HUSK at observere hvad der sker i processen, evaluer , interview eller andet - video dokumentation?)


Læreforudsætninger - der er tale om et lille hold på kun 11 elever, alle piger. 2/3 er meget unge og kommer direkte fra GF1 og resten er + 25 år og kommer med en masse livs- og erhvervserfaring.

De unge har svært ved at holde fokus og mister generelt hurtigt overblikket. Til gengæld har de en naiv og åben tilgang og er ikke bundet af mange års erfaringer. Så de springer hovedkulds ud i projekter uden at tænke så meget. 

Samarbejde kan være problematisk, da der hurtigt opstår konflikter idet alt tages meget nært og personligt. Men de udviser stor hjælpsomhed.

Eftersom de kommer direkte fra GF1, så har de generelt optrænet deres læringsparathed, som dog ofte forstyrres af deres alder = teenagere!

Gruppen af + 25 år trækker i vidt omfang på egne erfaringer ift. Problemløsning.
Hvis de arbejder med noget der kan relateres til deres virkelighed og giver mening, så er deres engagement stort. De er sultne efter læring, men er ikke alle vant til at 'gå i skole'.
De kan være lidt skeptiske ift. At samarbejde med de helt unge og ikke så inkluderende.

Rammefaktorer- På GF2 underviser jeg i 'Det uddannelsesspecifikke fag', og vi har reelt kun ca. 10 uger til at nå kompetencemål, certifikatfag og GF prøve. Projekter er derfor nødt til at tage udgangspunkt i mange didaktisk/pædagogiske overvejelser og  være nøje planlagt. Så det fungerer bedst med kortere forløb. 

Mål - Jeg tilstræber at undervisningen er varieret og inspirerende. Ved samtidig at have fokus på at gøre undervisningsindholdet praksisorienteret og meningsfuld, så er håbet at motivere eleverne og øge deres læring.


Indhold - Projektforløbet omhandler planlægning og produktion af en vegetarret til en Virksomhed, som kunne være en kommende elevplads. Eleverne opdeles i grupper og i løbet af 3 undervisningdage skal de planlægge deres ret og afprøve den 3-4 gange i køkkenet. På 4. dagen skal de producere og servere retten for køkkenlederen på virksomheden. Præsentationen inkluderer opskrift, næringsberegning og prisberegning.
Virksomheden har vi besøgt i starten af GF2 , så eleverne har en idé om hvem deres målgruppe er og hvilke rammer der er tale om ift. produktion.

Læreprocessen - elevernes har på dette tidspunkt gennemført er 2/3 af GF2. Tanken er, at de i dette projekt skal tage afsæt i alt den viden/erfaring de har tilegnet sig om grundtilberedningsmetoder, sensorik, sæson, varekendskab, bæredygtighed, de officielle kostråd m.v. og udvikle et produkt, som skal ud 'at leve' i den virkelige verden.

Evaluering - formativ evaluering i form af en mundtlig evaluering for hver udviklingsdag. Dette  for at sikre, at eleverne er bevidste om, at reflektere over processen, så deres produkt bliver bedre hver gang.
Endvidere evalueres produkterne af køkkenlederen på præsentationsdagen, og afslutningsvist foretages en evaluering ift. hele projektet.

4) BRAINSTORM - alle udarbejdede en flipover med deres vision/udfordring inde i midten af plakaten. Efter tur brainstormede vi 5 min. på hver plakat med ideer til hvordan vi kunne forestille os at man kunne gribe visionen/udfordringen an.

En meget effektiv proces, som jeg tænker vil være anvendelig i mit daglige teamsamarbejde, når der skal udvikles nye forløb eller løses udfordringer.


5) Vi vurderede herefter individuelt/gruppevis, hvilke ideér vi kan bruge ift. vores eksperiment vha en vurderings og selektions matrix.

Jeg fik mange gode input, som gjorde, at jeg forholdsvist hurtigt kunne planlægge en brainstormingproces, der allerede skulle afprøves næste dag!








Ingen kommentarer:

Send en kommentar