fredag den 3. maj 2019

5. studiedag / Undervisning - 29.04.19  - Præfasen

Opsamling fra sidst:


- Vi bevæger os nok mere i loops indenfor de fleste brancher (udviklingen kan ikke sættes op på en lineær tidslinje), d.v.s vi opfinder ikke noget helt nyt med videreudvikler på noget allerede eksisterende

- Det handler om at skabe værdi, men hvem definerer hvad der er værdifuldt?

- De 4 dimensioner er vigtige at tage udgangspunkt i, ved planlægning af entreprenørielle forløb, for at kunne understøtte elevernes kompetencer. Samtidig skal der gøres didaktiske overvejelser (jævnfør den didaktiske relationsmodel v. Hiim og Hippe)

NOTER

- 'Når vi mener vi har ret, holder vi op med at tænke' (Geert). Det er en nødvendighed, da vi rent kognitivt ikke kan forholde os til samtlige input vi præsenteres for.
Eksempelvis er ord abstrakt (logisk tænkning), mens farver er intuitivt (kreativ tænkning)

- Hvis vi vil undres, skal vi lægge vores forforståelse til side.

- Før man skyder en idé ned og er lyseslukker, så kan det være hensigtsmæssigt at undres og være nysgerrig

- Børn er gode til akkumulativ viden (f.eks at huske i et vendespil), da de ikke har ret mange 'knager' at hænge ny viden op på.

- Det er derfor vigtigt at give plads/stimulere den kreative del af hjernen, hvor den bevæger sig i farver og billeder

Striim:

To slags tænkning:

Kreativ tænkning : Skabe --> Resultater
Logisk tænkning: Vurdere --> Resultater

Kreativ + logisk tænkning: Vurdere blandet med at skabe --> Ingen resultater

Der er tale om 'Åbne / Lukkede / fleksible processer'
- I en brainstorming handler det om mængden og ikke kvaliteten af idéer

Kreativitetsligningen (L. Tanggaard)

Kreativitet = nyhed + værdi (skal anerkendes af praksisfælleskabet og forholdes til omverdenen)

OBS!  bruges flydende - andre teoretikere hævder eks. at kreativitet ikke nødvendigvis er værdiskabende.

Iflg. LT sker alt kreativitet i en social kontekst ligeså vel som Illeris hævder, at alt læring også foregår i en social kontekst.

Geert: Ved at opstille forhindringer /begrænsninger kan dynamikken i en kreativ proces øges.

Eksperimenthjulet -->

Udgangspunktet for det eksperiment vi skal i gang med . Vi skal stille en hypotese /noget der skal forandres


Ingen kommentarer:

Send en kommentar