mandag den 3. juni 2019

15. studiedag,  03.06.19 - Eksperimentbeskrivelse

Læs i Taksonomi i entreprenørskabsuddannelse (online basislitteratur) - kapitel 4 Feedback, evaluering og udprøvning.



Beskrivelse af mit entrepriørinelle projekt:


Min undervisningspraksis på mit GF2 Ernæringsassistent har gennem de senste par år udviklet sig fra at være akademisk til at være overvejende praksisbaseret og praksisrelateret.

Jeg har flyttet næsten alt undervisning til køkkenet, hvilket har vist sig at øge elevernes motivation og engagement. 

Endvidere har jeg implementeret flere kortere projektforløb, hvor omdrejningspunktet er, at det skal være meningsfuldt og praksisorienteret.

I det følgende vil jeg beskrive et 4 dages projektforløb, hvor omdrejningspunktet var  'Udvikling af vegetarret til Klintegården'.

De første 2 uger af GF2 er eleverne på ca. 3 virksomhedsbesøg, hvor de ser forskellige typer produktionskøkkener, der kan blive deres fremtidige elev- og arbejdsplads.

Klintegården var en af de virksomheder vi besøgte og eleverne kender derfor til beboerne og køkkenet.

Projektet er placeret i sidste fjerdedel af GF2 og målet er, at eleverne skal tage udgangspunkt i den tilegnede viden om grundtilberedningsmetoder, sensorik, sæson, varekendskab, bæredygtighed, de officielle kostråd m.v. 

I mindre grupper skal de udtænke / planlægge/ producere en vegetarret som sikrer en høj ernæringsmæssig og sensorisk kvalitet. Køkkenlederen har opstillet nogle kriterier for retten og på 4. dagen kommer han på skolen og smager på elevernes retter og giver feed back.

Forløbet er planlagt som følger:

1. dag 
Teoretisk udvikling inkl. 1. udkast til opskrifter (slutproduktet er en komplet opskrift med billede, forslag til alternativer, tips mv samt næringsberegning)

 Kalkulation af retten (kostpris)

- Varebestilling 

2. dag (køkken)

- Produktion af ret --> Vurdering og justering af opskrift
- 2. produktion af ret --> Ny vurdering og justering af opskrift
- Næringsberegning --> vurdering --> evt. justering af opskrift


3. dag (køkken)

 Produktion af ret  --> Vurdering og justering af opskrift
- 2. produktion af ret --> Vurdering og endelig justering af opskrift
- Endelig næringsberegning, kostpris og opskrift udarbejdes

4. dag (køkken)

- Produktion af ret 
- Præsentation af opskrift og servering af vegetarret for køkkenlederen 
- Gruppen spiser sammen med køkkenlederen, som giver feed back på produktet.

Eksperiment

'Hvordan kan en brainstorming proces struktureres ift. en rammesat udviklingsopgave, når der kun er begrænset tid til rådighed ?´

Den 1. dag omfatter en idé genereringsproces forud for den egentlige opskriftsudvikling. Med dette eksperiment ville jeg afprøve, om jeg kunne strukturere/styre processen med det formål, at kvalitetssikre processen. De havde kun ca. 3 timer til at blive enige om en vegetarret, som levede op til de opstillede kriterier, da der herefter fulgte en del arbejde med portionering, opskrift og varebestilling.

Tidsplan

Kl. 8 – 8.30 : Idé opvarmningsøvelse 

2 min. individuel brainstorm på ’Hvilke retter kan du lave af nye kartofler?
Hver idé skrives på en Post it og sætttes på tavle. Jeg grupperede ideerne og vi havde en kort dialog om kvantiteten af idéer på så kort tid.

Kl. 8.30 – 9.00: Definition af begrebet ’Vegetar’ (dialog baseret)

Kl. 9 – 9.30: Præsentation af Udviklingsopgaven (herunder kriterier for retten samt tilgængelige råvarer)

Kl. 9.45 – 11.15: Idégenerering

10  min individuel brainstorm på del elementer med udgangspunkt i råvarekurven. 
Jeg grupperede igen ideerne og eleverne fik lejlighed til at gennemse dem.
Herefter var planen at inddele i 3 grupper ud fra sammenfald af interesser. Det viste sig imidlertid at være en for tidskrævende opgave. I stedet lagde jeg op til, at de fandt sammen i par (velvidende, at der var 1 elev der ville stå alene, da holdet er på 11). Efter en kort drøftelse skulle de blive enige om det første udkast til en vegetarret,  som blev præsenteret for alle. På baggrund af sammenfald i interesser sammensatte jeg så de endelige grupper. Det endte med en god løsning, hvor eleverne oplevede de havde medbestemmelse. 

Kl. 12.15 - 13.15: 
Grupperne arbejdede videre med deres fælles ideér i 2 trin; En 'samle proces ' Hvordan kan ideen konkretiseres? efterfulgt af en ' Lukke proces'  (Træf valg ud fra de undersøgte muligheder)!

      Kl. 13.15 - 14.30 
      Herefter udarbejdede hver gruppe 1. udkast til en opskrift med den rette portionering ift. målgruppen.
      Herefter et overslag på kostprisen for at vurdere hvorvidt den udmeldte kostpris blev overholdt og afslutningsvist en varebestilling til 4 portioner til første afprøvningsdag i køkkenet. 

Kl. 14.30 – 15

Mundtlig evaluering af processen








Ingen kommentarer:

Send en kommentar