fredag den 7. juni 2019

13. studiedag - 23.05.19 

I dag skal  I læse:
  • Tanggaard, Lene & Juelsbo, Tue (2015) Lær! Effektiv talentudvikling og innovation. Kapitel 3 (basislitteratur).
  • Bandura, Albert: Self-efficacy, i: Kognition & Pædagogik. Tidskriftet om gode læringsmiljøer: Foretagsomheds- pædagogik, nr. 83 marts 2012, 22. årgang (basislitteratur).
Kilder til self-efficacy

1. Mestringsoplevelser
2. Sociale rollemodellers stedfortrædende oplevelser
3. Social overtalelse
4. Dæmpe stressaktioner og lægge hindringer i vejen for tendens til at glide ind i negative sindsstemninger

Efficacy- aktiverede processer

- Kognitive
- Motivationelle
- Affektive
- Selektive

Kollektiv efficacy

- troen på, at man ved fælles hjælp kan løse problemer

_____________________________________________________________________________________

Jo mere jeg læser om 'self-efficay' desto mere klart bliver det , at det er et helt centralt begreb ift. at forstå, hvorfor så mange elever ofte giver hurtigt op!

Mange af eleverne har ikke haft særlig gode mestringsoplevelser ifb med tidligere skolegang, hvilket forklarer hvorfor de ikke har en særlig høj grad af self-efficacy. 

Jeg bliver  bekræftet i, at det giver mening med korte projektforløb, hvor eleverne har mulighed for at opleve løbende små successer, da dette kan udvikle deres tro på egen efficacy.

Det skal kombineres med 'social overtalelse' og et trygt socialt miljø, for at opnå en positiv sindsstemning, som vil være befordrende ift. at kune forstærke self-efficay.

Dog er det vigtigt at have for øje, at det ikke må være for nemt, at opnå succes! De skal opleve, at overvinde forhindringer undervejs for at nå til succes. 

- Kan man have en høj grad af 'self-efficay', men alligevel et lavt selvværd?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar