onsdag den 5. juni 2019

16. studiedag - 04.06.19

Læs kapitlet 'Kan man organisere en kreativ og innovativ arbejdsplads?' af Lene Tanggaard (skannet materiale).

Noter

(Brown & Duguid)

- Naturligt opståede praksisfælleskaber er dem der initierer innovaton. I den daglige praksis er det nødvendigt at navigere ift. rammer og ressourcer, at få ting til at ske, selvom der indimellem ses bort fra formelle beskrivelser af arbejdsprocedurer.

- En innovation organisation kan ikke styres ud fra abstrakte målsætninger og visioner

- Belønning, såsom lønforhøjelse bidrager til at styre innovation. Hvis innovation er drevet af et praksisfællesskab må belønningen også være kollektiv.

(Davila, Epstein & Shelton)

- En ledelse må sikre at alle i organisationen arbejder i en fælles retning for at gøre innovation mulig.

Følgende aspekter fremmer innovation:

- Partnerskaber med eksterne selskaber og interessegrupper
- Ledelsens evne til at støtte ideer udenfor strategien
- Ressourcer

Aspekter der kan virke som en barriere:

- Opmærksomhed kun på at undgå fejl
- Ingen systemer til at støtte implementering
- Konkurrence fra andre

Vigtigt at gå fra fejlfinder til en ressourcetænkning.

(L. Tanggaard)

- Fordybelse er afgørende for kreativitet

(Csikszentmihalyi)

- Kreativitet kan fremmes ved at give medarbejdere frihed til at bestemme egen arbejdsrytme

KONKLUSION:

- Innovation bør baseres på praksisfællesskaber
- Fokus skal være på at udvikle praksis
- Innovation og kreativitet skal ledes , men ikke overstyres
- Innovationsstrategier må variere ift omverdenskrav
- Kreativitet og innovation forudsætter tillid, ro og frihed


Forhold jer til, hvordan man kan understøtte en entreprenøriel kultur på det nye Unord. I må gerne være konkrete i jeres overvejelser, da I kan bruge overvejelserne i jeres eksamensopgave

På EUD området arbejder vi allerede i praksisfælleskaber defineret af vores faglighed, hvilket er et godt udgangspunkt for at være innovativ.

1. Tiilidsbaseret ledelse --> Det kunne være interessant at afprøve en model, hvor en afdeling fungerer som en selvstyrende enhed med ansvar for egen økonomi.

Det vil give mulighed for at udnytte ressourcerne på en anden måde, uden det skal godkendes af den øverste ledelse og vil betyde, at vi kan føre nogle flere ideer ud i livet.

2. Der skal være mere fokus på videndeling både på afdelingsniveau og på tværs af uddannelser. Der er ingen grund til at 'opfinde den dybe tallerken' . Det kan frigive ressourcer til flere innovative tiltag, hvis der eks. etableres fælles materiale platforme, der er kvalitetssikrede og kan anvendes som basis undervisnngsmateriale.

3. Der skal skabes rum til, at vi kan mødes på tværs (onsdage er skemalagt med fællesforberedelse, vi kan selv tage initiativet).

4.  Endvidere kan der med fordel indføres flextid, så vi som medarbejdere får større frihed ift. at råde over vores tid.

5. Det er nødvendigt med god ledelse og en helt klar retning for hvor vi skal hen.

6. Der skal gives kollektiv belønning, når vi opnår gode resultater, i form af  eks. en middag for afdelingen eller noget tilsvarende.

7. Der kunne skabes kreative rum for eleverne på

Ingen kommentarer:

Send en kommentar