De 4 dimensioner, som entreprenørskabsundervisningen skal omhandle:
- HANDLING
- KREATIVITET
- OMVERDENSRELATIONER
- PERSONLIG INDSTILLING
OPGAVE
Beskriv hvordan jeres elevers forudsætninger er i forhold til de 4 dimensioner.
"Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse":
- NQF3 på side 17 (som er EUD afgangsniveau), i
I kan forholde jer overordnet til jeres elevgruppe eller udvælge "repræsentative" elever med forskellige niveauer (så I beskriver "spændet" i hele gruppen).
Mine
nuværende elevers forudsætninger i forhold til de 4 dimensioner
|
||||
Elevtyper
(kun
piger)
|
NQF1
|
NQF3/4
|
NQF1
|
|
Elever
direkte fra GF1
(16-18
år)
|
EUV
elever med anden uddannelse og/eller erhvervserfaring
(+
25 år)
|
EUV
elever med anden etnisk baggrund – sprogligt udfordret
(+
25 år)
|
||
De 4 entreprenørielle dimensioner
|
||||
Handling
|
De er meget unge og i den grad teenagere! De har derfor svært ved at
holde fokus og mister generelt hurtigt overblikket. Til gengæld har de en
naiv og åben tilgang og er ikke bundet af mange års erfaringer. Så de
springer hovedkulds ud i projekter uden at tænke så meget.
Samarbejde kan være problematisk, da der hurtigt opstår konflikter
idet alt tages meget nært og personligt. Men de udviser stor hjælpsomhed
|
Denne gruppe trækker i vidt omfang på egne erfaringer ift. Problemløsning.
Hvis de arbejder med noget der kan relateres til deres virkelighed og
giver mening, så er deres engagement stort.
De kan være lidt skeptiske ift. At samarbejde med de helt unge og
ikke så inkluderende.
|
De er ofte meget handlingslammede i forhold til alle 4 dimensoner, da
de bruger alle deres ressourcer på den sproglige forståelse. Deres kulturelle
baggrund er en barriere ift. At tage initiativ og arbejde selvstændigt, da de
ikke har erfaringen med disse arbejdsmetoder.
Samarbejdet med andre er vanskeliggjort af, at de er meget tilbageholdende
og usikre, så der er begrænset interaktion.
De er usikre på egne evner, igen p.ga af sproglige udfordringer, og
bidrager sjældent med kreative input og initiativ.
Hvis de møder problemer med opgaveløsningen, så har de svært ved at
italesætte problemerne og bede om hjælp.
Deres kendskab til omverdenen er begrænset og igen famler de i
blinde.
|
|
Kreativitet
|
De skal have en del hjælp/vejledning for at få gang i den kreative
tænkning. Men får de først påbegyndt en kreativ proces, så kan de være svære
at ’holde på jorden’!
Problemløsning kan også være en udfordring, da de ofte har en
forestilling om, at deres egne erfaringer ikke er så valide som teoretisk
viden og derfor glemmer de at bruge dem.
|
Deres livs- og evt. erhvervserfaring bidrager ofte til en høj grad af
kreativitet og lyst til at eksperimentere. De tager afsæt i egne erfaringer
og inddrager dem positivt.
|
||
Omverdensrelation
|
Har ofte svært ved at forholde sig til ret meget andet end deres egen
livsverden.
|
Kommer med en god forståelse for omverdenen, som de formår at
overføre til konteksten.
|
||
Personlig indstilling
|
Kan på den ene side være meget usikre på egne evner og samtidig have
en overdreven tro på, at de kan det hele på den halve tid.
Det kan føre til, at de let giver op når de møder udfordringer. Men
enkel facilitering kan få dem på rette spor igen.
|
Kan være præget af kognitive udfordringer/ dårlige erfaringer fra
tidligere skoleforløb, som gør, at de ikke altid trækker på den viden de
allerede har.
De er vedholdende ift. At løse problemer og gode til at bede om
vejledning.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar